Tips2 Mengelak Kecurian Kereta / Motor

Baru2 ni, erm sebenarnya dah beberapa kali rumah di taman perumahanku ni dimasuki pencuri durjana. Antara property yang kerap hilang ialah kenderaan especially motorsikal. Syukur alhamdulillah rumah dan harta kami masih terselamat. “Pendinding” mesti mau pasang ye.

So let’s share a few tips regarding this matter.

Tempat di mana kecurian kerap berlaku

  • Tempat letak kereta awam
  • Kompleks membeli-belah
  • Di hadapan rumah, tepi jalan raya
  • Tempat letak kereta di hotel-hotel

Faktor berlaku kecurian

  • Tidak dikunci
  • Tiada kunci tambahan
  • Meletakkan di tempat yang terpencil atau gelap pada waktu malam
  • Meninggalkan barang berharga di motosikal

Bagaimana mencegah kecurian kereta

  • Pastikan kereta dipasang dengan alat penggera keselamatan yang baik
  • Memasang kunci tambahan untuk stering, gear, roda dan kelac. Pastikan juga kereta sentiasa dikunci
  • Sentiasa meletak kereta di tempat yang mudah dilihat dan pada waktu malam letak di tempat yang terang berlampu
  • Pastikan anda berhati-hati supaya kunci kereta tidak ditiru semasa menghantar kenderaan anda untuk diservis
  • Jangan serahkan kunci kepada ‘Jockey’ kereta
  • Adalah lebih baik untuk menukar nombor pendaftaran di cermin kereta (‘sandblasting’)
  • Bersiap sedia dengan kunci kereta apabila menuju ke kereta.
  • Elakkan meletak kenderaan bersebelahan dengan kenderaan yang lebih besar seperti lori atau bas kerana ini memudahkan pencuri mencuri.(terlindung dari pandangan orang)

Bagaimana mencegah kecurian motosikal

  • Letak motosikal ditempat yang dikhaskan.
  • Pastikan anda mengunci motosikal ketika meninggalkannya.
  • Letakkan di tempat yang mudah dilihat dan pada waktu malam letak di tempat yang terang/berlampu.
  • Rantai dan kunci tambahan adalah penting untuk mengelakkan motosikal dari dicuri.
  • Pasangkan alat penggera kecurian motosikal dan ukirkan nombor pendaftaran motosikal pada bahagian-bahagian yang jelas dilihat. Capaian kat http://www.rmp.gov.my/ .

Semoga tip-tip ini sedikit sebanyak dapat membantu kita mengurangkan jenayah rompak dan yang sewaktu dengannya.

10 comments

  • GhOsToNe

    >harap motor ku x ilang!thanx 4 d tips!

  • hajarus

    >Ya Allah peliharalah kenderaan kami…thanks for info…

  • nza

    >kt mana2 skrg ni brlaku kecurian…br bbrapa minggu lepas jiran sblah umah kak nza kehilangan motosikal….

  • >wah…bagus info ni…tq for sharing k…

  • >Baru aja orang nak mencuri tapi ditangkap kelmarin kat bawah kedai akak…huhuhu… Hanie, rasanya tidak terpergi ke Pekaka Isnin lalu..akak berhibernasi di rumah aja..smlm baru Rozy (arryrozy) datang umah jenguk akak…

  • >nza : aiyok..kalo dgr jiran2 kehilangan harta benda,kita pun naik takut kan kak ! ghostone : same2..slmt m'amalkan tipsmamaAqish : welkem..sharing is caring :)sitisifir : alhmdllh trselamat ye kak..ouh,yg d pekaka tu bukan akk la yer..hmm,m;hitung2 hari gak ni bile nk mnjenguk akkxmo janji dulu yer..tp kalo Hanie terjah je kedai akk tu agak2 boley kew?hajarus : amin ya rabbal alamin..welkem..

  • >nza : aiyok..kalo dgr jiran2 kehilangan harta benda,kita pun naik takut kan kak ! ghostone : same2..slmt m'amalkan tipsmamaAqish : welkem..sharing is caring :)sitisifir : alhmdllh trselamat ye kak..ouh,yg d pekaka tu bukan akk la yer..hmm,m;hitung2 hari gak ni bile nk mnjenguk akkxmo janji dulu yer..tp kalo Hanie terjah je kedai akk tu agak2 boley kew?hajarus : amin ya rabbal alamin..welkem..

  • >Hanie..hr Sabtu br lepas nie ketaSis kene pecah cermin..Maybe adeorg nk mencurik la tu tp cermin tu elok jeberlobang kt tgh2 tp xder tanda2diseluk dgn tgn ke ape maybe xsmpt agaknye ternmpk org lalu-lalangkut..Waktu nk pegi Carnival Malltu sbb parking full,kn jd kitorang terpaksaparking dkt luar & tmpt agak gelap dkt2 dgn hutan pulak tu..Terjadi la kejadian x diingini tersebut..Skrg pun lom repair lg cermin tu Hanie..Pasnie tobat dah xkn parking dkt tmptgelap cam2..

  • >Keciannn sis n keta sis..tp alhmdllh sis x ngapa2..itu lagi penting kan,keselamtan kita dan org tersayang..betul tu sis,len kali elakkn tmpt2 sunyi..kami aritu xdpt parking,trus blah gi lokasi len..hehe

  • >Keciannn sis n keta sis..tp alhmdllh sis x ngapa2..itu lagi penting kan,keselamtan kita dan org tersayang..betul tu sis,len kali elakkn tmpt2 sunyi..kami aritu xdpt parking,trus blah gi lokasi len..hehe

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *