Penang, Malaysia
+60184027399
ummihanie@gmail.com

Sifat dan Watak Manusia

Lifestyle. Parenting. Ellsee. Sutra Aromatherapy

Sifat dan Watak Manusia

 

 

Manusia tidak kira apa bangsa sekali pun mempunyai sifat dan watak semula jadi yang sama. Sifat semula jadi manusia ingin senang, kaya, glamor, disayangi,suka di puji, suka dihormati, ingin berkuasa, suka kemegahan, suka hiburan, suka kemewahan, suka di kasihi, dan lain lain yang di sukai oleh hati.

Semua manusia berjuang menuju kearah perkara yang di sebut tadi.Kalau tidak dapat semuanya, dapat sebahagian pun jadi.Tidak dapat secara halal secara haram, tidak dapat secara baik secara jahat, tidak dapat secara bersih secara khianat. Dengan cara apa pun tidak apa, yang penting dapat.

Kita pula kalau suruh orang berusaha secara baik apakah kita mampu berbuat baik? Kalau kita suruh orang jujur, apakah kita mampu berlaku jujur? Kalau kita suruh orang berlaku adil, apakah kita juga boleh berlaku adil? Kalau kita tidak suka orang khianat, apakah kita tidak khianat? Kalau kita tidak suka orang rasuah, apakah kita tidak suka rasuah? Kalau kita tidak suka orang menyalah guna kuasa, apakah kita begitu juga?

Dengan alasan apa kah manusia hendak mendapat segalanya tadi secara sihat? Dengan amaran? Boleh kah kita tunduk dengan amaran? Dengan denda? Dengan denda juga adakah orang itu boleh menjadi baik? Dengan hukuman? Apakah hukuman boleh mendidik orang itu sedangkan orang yang membuat undang undang menghukum itu pun apakah lebih baik daripada orang yang kena hukum?

Di sini baru kita nampak, hendak suruh orang menjadi baik dan jujur bukan mudah.Kerana kita sendiri tidak semudah untuk berbuat apa yang kita katakan. Oleh itu hendak suruh orang baik, kenalah kita baik dahulu.

Hendak suruh orang jadi baik jangan kaitkan dengan lain lain hal.Tapi kaitkan dengan TUHAN.Hanya orang yang rasa berTUHAN sahaja mudah jadi baik.

 

 

11 Responses

  1. penaberkala says:

    >baik itu terlalu subjektifpokok pangkalnya datang dari hati yang bersihbuat baik berpada-pada, buat jahat jgn sesekalikadang2 klu kita terlalu baik pun tak leh gak, mcm2 la org skang ni

  2. hans says:

    >betul tu….sebab tu ramai skrg walau diberi nasihat masing2 menentang sebab orang yg memberi nasihat pun tak menunjukkan sifat yg baik

  3. >Segala2nya bermula dari HATI..Baju yg kotor boleh di cuci,hati yg suci sukaarrr dicari..Hihi..bak kata iklan serbuk pencuci…p/s: Apesal kite 3 jea asik komen2blog Hanie nie?yg len xmo komen ka..X siok la camnie.. :(

  4. penaberkala says:

    >haha, jom hans jadi org baikslg menasihati antara satu sama lainaih,kak ieda smpt lg beriklan serbuk pencuci kat sinitp nice la skrip iklan tuhdulu 2 org je komentar tegar, skang jadi 3,haha

  5. Ummi Hanie says:

    >kpd ketiga2 pengomen tegar…xpe la yg len xmo komen…*mearujkss skett neh*klako le sis ieda nih..beriklan sabun dier..hihi..tersenyum dakoo..kesimpulannya,kita xdpt memmuaskn ati smeua org..yg penting,jgn suke tgk buruk prg tp sebalinye lihat keburukan sndiri..barule donia aman damai…

  6. hans says:

    >kak ieda : xper lah sis…diorang nak bagi saya menang tu…diorang semua sayang saya kut

  7. hans says:

    >hahahha…okay lah tu…kita bolot semua….

  8. hans says:

    >hahahahjgn merajuk..xper…kitaorang akan komen banyak2…

  9. >Nk buat baik nie nmpk cam susahjea kn..selalunya lh..Tp bila nkbuat x baik nie mcm senang je..Tp betapa Allah tu Maha Adil & Pemurah..Niat je nk buat baik dh dpt pahala,tu blm buat lg kn..Kalo dh buat,+ lagi pahala..

  10. hans says:

    >kak ieda : removed je keje dia..haha..

  11. hans says:

    >dua senang2 kak iedanak buat baik senangnak buat jahat senang

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *