Persoalan : Halalkah makanan2 di hotel2 5 bintang? – Pengakuan Chef Hotel

by Ummi Hanie on July 6, 2011

in INFO, Keagamaan, Pengetahuan Am, Renungan

 

Beberapa tempoh masa yang  lepas, sekiranya anda mendengar siaran Radio 24 bersama
Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) pada jam 2 pm, terdapat satu wawancara yang sangat menarik di antara Pengulas Radio 24, Tokki dan 2 orang
Chef.

Isu ini begitu menarik sehinggakan saya terasa rugi jika tidak mendengar celoteh mereka walaupun hanya hendak bangun ke tandas. Isu kepenggunaan kali ini ialah tentang Halal atau Tidak Halal Makanan yang Dihidangkan di Hotel 5 bintang.

Seperti yang kita maklum, waktu orang Islam berpusu-pusu untuk makan di Hotel 5 bintang ialah ketika bulan Ramadhan. Bukan sahaja individu, malah syarikat-syarikat juga menjamu pekerja-pekerja dan pelanggan masing-masing di Jamuan Berbuka Puasa di Hotel 5 bintang. Maklumlah, Setelah penat dan
lapar berpuasa pada siangnya, tentulah waktu untuk berbuka itu sewajarnya diiringi dengan juadah-juadah yang lazat dan sedap.

Tetapi jangan terkejut kerana hidangan anda di Restoran 5 Bintang itu belum tentu HALAL.  Apa hukumnya puasa anda sekiranya berbuka dengan makanan yang Haram?

Yang menariknya di dalam program ini, 2 orang Chef telah bersama-sama menceriakan rancangan ini. Apa kata mereka?

 

Salah seorang Chef memberitahu, dari pengalamannya dahulu, di dalam restoran hotel 5 bintang yang menghidangkan buffet, terdapat 5 bahagian dapur masakan (Masakan Melayu, Masakan Barat, Masakan Cina…. tak ingat lagi dua). Setiap satu dapur diketuai seorang Chef yang dipanggil Eksekutif Chef. Di dalam buffet, setiap dapur akan memasak makanan tertentu untuk buffet tersebut.
Resepi-resepi untuk makanan yang dimasak daripada setiap dapur adalah hak mutlak Eksekutif Chef .Ini bermakna tiada org lain berhak mmberi komen tentang resipi yang telah ditetapkan oleh Eksekutif Chef.

 

Eksekutif Chef ini terdiri daripada orang yang pakar dan ahli di dalam masakannya untuk menjaga kualiti makanan yang dihasilkan (5 bintang lah katakan…). Sekiranya Dapur Masakan Melayu tentulah eksekutif Chefnya adalah seorang Melayu. Sekiranya western maka pakarnya tentulah orang dari luar negara, begitu juga masakan cina dan lain lain.

Kejap yang pork dimasukkan ke mesin yang ini, sekejap yang di sana … sehinggakan, beliau terpaksa mengangkat tanah dan air untuk mencuci mesin tersebut setiap kali habis bertugas. Yang memakan masakan itu pula ialah kita…

 

Sesetengah Chef yang mungkin berasal dari luar negara mempunyai cara memasak mereka yang tersendiri. Jika mereka sudah biasa meletakkan arak di dalam makanan di luar negara, mereka pasti akan meletakkan Arak ketika memasak di dapur sini.

Salah seorang chef berkata, ketika beliau baru memulakan kerjayanya, beliau melihat bagaimana arak dituang di dalam sup bawang (onion soup) yang dimasak di Hotel 5 bintang ini. Chef itu juga berkata, di atas ruang rak tempat memasak sup-sup, berbaris berjenis-jenis botol arak bersama-sama dengan rencah-rencah lain untuk dibuat sup. Jika tidak silap saya, bukan sup sahaja
makanan yang mengandungi arak.

 

Selain daripada Arak , ada yang lebih menarik lagi tentang pendedahan ini. Menurut chef tersebut, terdapat dua mesin pengisar daging di dapur tempat beliau bekerja. Satu bertulis “PORK” pada papan tanda berdekatan dan satu lagi bertulis “NON-PORK”. Tapi dia amat kecut perut.. bila semua orang seperti tak nampak (atau buat-buat tak nampak) sahaja papan tanda itu…

Kejap yang pork dimasukkan ke mesin yang ini, sekejap yang di sana … sehinggakan, beliau terpaksa mengangkat tanah dan air untuk mencuci mesin tersebut setiap kali habis bertugas. Yang memakan masakan itu pula ialah kita.

 

Pada kebiasaannya, sesetengah hotel mengasingkan pinggan yang digunakan untuk menghidangkan khinzir di satu tempat yang berasingan untuk dicuci. Ini adalah kerana, pencuci pinggan dahulunya adalah di kalangan orang Islam.
Tetapi menurut chef itu sekarang, pencuci pinggan adalah di kalangan orang Myanmar dan Bangladesh . Mereka bukannya tahu pinggan mana yang ada khinzir ataupun tidak. Untuk memudahkan kerja, semuanya dicampurkan sekali. Habis semuanya….

 

Chef itu juga ada bercerita tentang kek-kek yang dihidangkan yang mempunyai arak, contohnya tiramisu. Banyak juga dessert dan kek yang tidak halal
dihidangkan.

Adakalanya, daging yang di grill, ayam-ayam atau makanan yang dibakar adalah halal. Begitu juga dengan makanan laut. Namun, Chef menasihatkan agar lebih berhati-hati dengan pelbagai sos atau pencicah yang disediakan bersama kerana ia dikhuatiri tidak halal.

 

Ada juga pada waktu waktu tertentu chef ini akan keluar dan melihat-lihat para pelanggan. Sekiranya beliau melihat orang Islam mendekati makanan-makanan yang tidak halal, maka dia akan mendekati mereka dan berbisik ; “Encik, makanan ni tidak halal…”.  Tapi tentulah banyak daripada masa mereka berada di dalam dapur. Jadi nasiblah kepada para pelanggan Islam yang lain sekiranya tidak sengaja menikmati makanan yang haram.

 

JAKIM telah memberi sijil Halal kepada 3 buah hotel sahaja (setakat tempoh masa mendengar info ini) tetapi sampai tamat program wawancara Radio 24 itu, saya tidak dapat menangkap nama Hotel 5 Bintang yang mana satu. D’Saji Felda telah diiktiraf Halal oleh JAKIM menurut Tokki (PPIM) cuma ia bukan nama Hotel 5 Bintang yang ingin saya dengar.

 

Saya berasa sangat terkesan di dalam hati apabila mendengar program ini dan pendedahan pengalaman-pengalam an daripada 2 orang Chef jemputan. Salah seorangnya kini telah menjadi Ketua Chef untuk Tabung Haji dan salah seorang lagi bertugas sebagai pengurus di sebuah syarikat makanan. Ia menjadi pengajaran kepada kita bahawa makanan yang nampak mahal dan sedap itu tidak
semestinya memberi manfaat kepada kita.

 

Sekiranya anda tahu Hotel 5 Bintang yang diiktiraf Halal oleh JAKIM sila kongsikan kepada semua pembaca.

 

-Sumber : Yahoo Groups

 

p.s : nak makan zaman sekarang ni kena banyak berwaspada !

 

{ 20 comments… read them below or add one }

Bawang Goreng May 7, 2008 at 8:46 AM

>Nasib tak brape gemar makan di hotel. Selalunya yg bercampur arak tu boleh agak rasanya yg masam2 pahit. Kek yg rasa mcm tu selalunya dicampur wine. Makanan ala barat patut dielakkan. To be safe, makan seafood je, or sushi/sashimi pun ok. Local dish should be safe too.

Reply

Srikandi May 8, 2008 at 7:07 AM

>Yessss… i agree with u Bawang goreng … memang hotel foods nampak sedap tapi ramai yg tak terfikir akan status halal/haram nye … sedar2 , dah jadi darah daging… ape citer ??? yup,seafood should be safe la but local food , for example yg berasaskan daging/ayam..kadang2 tak boleh caye jugak . Alamatnye , masak sendiri kat rumah laaa…

Reply

hans December 6, 2009 at 8:00 PM

>nasib xmakan dkt hotelsekali makan sampai berpuluh2 ringgitbukan leh makan semua punmembazir jer kan?

Reply

Ieda the Rainbow Princess December 7, 2009 at 1:21 AM

>Risau jika ada jemputan kenduri atau jemputan berbuka puasa di hotel…..

Reply

hans December 9, 2009 at 6:47 PM

>eh,buat dkt hotel tpi katering luar kut…jgn risau lah

Reply

Ieda the Rainbow Princess December 20, 2009 at 1:23 AM

>Kalo pegi seminar ke ape,tetiba kena makan masakan yg mmgchef hotel tu yg masak camana,Hans??Hummm..tawakkal je lah kut..

Reply

hans December 20, 2009 at 12:18 PM

>sis ieda : tanya lah tukang serve tu…kang nanti termakan katak plak susah

Reply

hans December 31, 2009 at 6:00 AM

>itula…buat dkt hotel seri malaysia juga senang

Reply

hazana bt Harun July 6, 2011 at 11:47 AM

Ya Allah..takutnya..
Izin share ye..

Reply

Ummi Hanie July 6, 2011 at 4:22 PM

takut kan …

silakan share.. ;)

Reply

zuwaidah July 6, 2011 at 1:55 PM

kak zu bekas pekerja hotel hehehehhehehe
zuwaidah ada entri terbaru… jom baca Wordless Wednesday # 1My Profile

Reply

Ummi Hanie July 6, 2011 at 6:01 PM

hurmm..so cemana pndpt kak zu ? ;)

Reply

puanbee July 6, 2011 at 3:49 PM

nasib lah kita ni standart pasara malam je nis .. nk buka kat luar pun sebulan tu 2 kali pun tk lepas masak sendiri je lah lagi selamat
puanbee ada entri terbaru… jom baca Dah Pasang CCTV Didapur KFCMy Profile

Reply

Ummi Hanie July 6, 2011 at 6:03 PM

aah…standard psr mlm pun xper … xsusah sgt idup :p
mmg syiok beli2 ni tp last2 msk sndiri gak pueh ati..jemu asik beli je ni

Reply

izan ishak July 6, 2011 at 5:36 PM

dah lama tak makan kat hotel pun… biasa pi kedai makan yg biasa2 aje.
yg terbaik tentulah masak sendiri kan~
izan ishak ada entri terbaru… jom baca Wordless Wednesday #6 : Bila Dia Tertidur…My Profile

Reply

Ummi Hanie July 6, 2011 at 6:06 PM

samelah kite kak izan…
hanie pun klu follow hubby ke hptel ade keje saje baru merasa mkn kat hotel …
yes,yg terbaik mmg mskn sndiri..dijamin halal lg suci ! cewah :p

Reply

Yati July 6, 2011 at 9:04 PM

Tak makan kat hotel. Walau pun masa kerja dok KL dulu, selalu dapat jemputan berbuka di hotel. Masak di rumah atau beli di pasar ramadhan je.
Yati ada entri terbaru… jom baca Simple square cushionMy Profile

Reply

Ummi Hanie July 7, 2011 at 12:53 PM

bgusnyeee kak yati … rajen memasak ni ;) iyelah kos idup kat kl tinggi kan … kenalah brjimat cermat ..

Reply

mieynatra November 1, 2011 at 6:02 AM

assalamualaikum w.b.t
tiramisu tu kira tak boleh makan lah ye coz ada arak? maaf, kat sekolah saya ada yang menjual coklat tiramisu. so, saya ingin mencari kepastian tentangnya. saya bimbang sebab ramai student yang gemar memakannya. dan mereka tidak tahu ianya halal ataupun tidak. mohon respon dari semua. terima kasih. wassalamualaikum.

Reply

Ummi Hanie November 1, 2011 at 11:17 AM

klu ada walau setitik arak , mmg konfemm HARAM ….

semoga anda dan kawan2 trhindar dr mknn trsebut …

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: