Pernah makan PERUT tak ? | Resepi Perut Masak Lemak Cili Api dgn Belimbing Buluh Chef Hanieliza

bismillah

Salam semua. Dah makan ??
Wahh… awal2 teruss tanya pasal makan yekk..
Hihihih … ye la, makanan itu penting utk menghasilkan tenaga yg kita gunakan utk buat kerja, beribadat, menuntut ilmu kan kan kannn.

Okehh  hari ni saya nak story mory sikit pasal PERUT.

 

 

Kome pernah makan PERUT tak ??
Bukan perut kome atau perut orang laennn wehh … Perut lembu !
Sedap woooo ….
Ari ni pagi2 saya dah rebus itu perut lembu. Sat je dah lembut sebab penjual perut tu dah bersihkan dan rebus sikit siap2. Ikutkan kalo depa tak cucikan, jenuh juga nak buang lemak2 kat perut tu.
Ayarrkkk… makan lemak banyak2 bahaya uiii…
Sesekali takpa noooo….

Sambil2 merebus tu saya dok blend sambal belacan.
Kantoii awokk… main blend2 je sambal yerr… ate nak cepatt… tak larat nak menumbuk2 bagai. Lapor bebenor dah kawan. Huhuhu….
Siap je rebus perut dan blend sambal, apa lagi… Mari mencicahhh!!!
Mabelesssss tak terkataaa…. 

 

 

Selain direbus begitu saja, perut ni boleh juga dimasak macam2 resepi lagi spt;
 

  1. Masak Lemak Rebung Dgn Perut,
  2. Masak Lemak Cili Api Dgn Perut,
  3. Sambal Tahun Perut ,
  4. Air Asam Perut,
  5. Satay Perut!
  6. Kerabu Perut !! ~ my fevretttt

Banyak lagilah kot resepi melelehkan air liur ni, kome Google ajelah sendiri yer.

Memang cadang asalnya nak masak lemak tapi udah lapor bebeno , cicah je dgn sambal jadi juge ler… InsyaAllah petang2 sikit kott… ala senang jer… main campak2 je resepinya.. hihihi.

Okeh le kome , ni nak share gambor dan resepi Perut Masak Lemak Cili Api + Blimbing Buluh dari Chef Hanieliza !! Mmg mantoppp…. Mesti coba ya….

 
 

Chef , pinjam gambo yee …. ;)

Bahan
500 gm perut
10 biji belimbing buloh
1 batang serai [ketuk]
2 cawan santan pekat
garam


Bahan Mesin

20 biji ciliapi
1 inci kunyit hidup
3 ulas bawang merah
1 cawan air

Cara
1. Rebuskan perut sehingga lembut. Potong kecil.
2. Masukkan perut, bahan mesin, serai dan garam dalam periuk dan masak sehingga mendideh.
3. Masukkan santan pekat dan buah belimbing. Kacau supaya tidak pecah minyak.
4. Bila telah mendideh rasakan garam dan angkat.
5. Hidangkan dengan nasi putih.

Bahan
500 gm perut
10 biji belimbing buloh
1 batang serai [ketuk]
2 cawan santan pekat
garam

 

p/s: tak semua org pernah makan PERUT ni , tapi saya rasa kalo dah torai sekali pasti nak lagiii … :)

Incoming search terms:

2 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *