Nora Danish nak anak jadi seorang hafiz al-Quran

by Ummi Hanie on July 8, 2011

in Cerita Anak-anak, cerita artis, INFO, Parenting

 

Salam petang Jumaat .

Wah seronok baca khabar berita macam ni tentang artis² kita tau . ^-^

Ye , Nora Danish pelakon drama Ana Lulu tu bercita² nak jadikan anak lelaki tunggalnya (buat masa ini) , Rayqal seorang hafiz al-quran seawal usia 4 tahun beb ! Bagus lahhh ada cita² murni macam tu yer … tapi cik Nora pun kenalah ubah penampilan diri ke arah yg lebih baik @ muslimah yer . Dengar kata baru² ni baru balik dari mengerjakan umrah di tanah suci yer ? Alhamdulillah ~

 

Baca cerita lanjut di sini ….

 

 

 

Saya/kami pun memang ada simpan impian nak jadikan salah seorang anak (kalau dapat semua lg bagusss) hafiz & hafizah al-quran . Banyak sangat ganjarannya untuk kita sebagai ibubapa ni . Tapi , kalau seawal umur 4 tahun nak masukkan ke madrasah tu rasanya terlalu awal kot … kalau kuat semangat tak ape … ;) Bagi saya , peringkat awal ni kita dedahkan dulu dengan ilmu² akademik disulami dengan ilmu² agama & al-quran . Esok bila dah capai usia yg sesuai barulah kita tanya minat mereka ke arah mana . Jangan dipaksa² ye … saya cakap begini berdasarkan pengalaman keluarga sendiri ….

Ni nak share info sikit lagi … kalau di India & Pakistan , biasanya mereka didik anak2 mereka menjadi hafiz alquran seawal usia 7 tahun dan kemudian barulah disambung dengan pengajian akademik . Bila tamat belajar , mereka akan menjadi arkitek/jurutera/doktor bertitle ‘hafiz’ … untung kan ? ;) Di Malaysia ni rasanya ada juga yg buat mcm tu tapi masih tak ramai … Kami sendiri pun tak mampu nak buat macam tu . Dan jangan lupa sulam juga dengan doa yg banyak …

 

Okeh jom layan pics anak Nora ni … Putra Rayqal Ramli Rizal Ashram (dengor kate atoknye mantan MB Perak tu panggil cucunye ni ‘Payong’ … hehe)

 

ini ketika majlis potong jambul

 

 

ini pula ketika majlis besday Rayqal …

ini masa besday pertama

Incoming search terms:

{ 10 comments… read them below or add one }

wadud July 8, 2011 at 6:15 PM

moga Allah perkenankan niat baik beliau.. :) amin..
sape xnak anak yang sholeh kan.. :)
wadud ada entri terbaru… jom baca |Info| Nuffnang Glitterati Status Came BackMy Profile

Reply

Ummi Hanie July 8, 2011 at 7:22 PM

amin … moga semua dpt hidayahNya

Reply

puan kutu July 8, 2011 at 7:01 PM

itulah sysetuju..kitakena tgokminat anak.klu dipaksanti kelain jadiknya..en suamisysendiri takminat sgt sekolah agama,tp abah dia nak diake sek agama,skang ustaz rock.haha tp at least ank diberi didikan agama secukupnya..dh beso br nk nyesal kenapa tak blaja betul2..br faham kenapa org tua nk kita belaja agama.minda waktu tu nak memberontak jer..
puan kutu ada entri terbaru… jom baca Suami Idaman WanitaMy Profile

Reply

Ummi Hanie July 8, 2011 at 7:23 PM

oo..suami ustaz rock eh puankutu ..

suami sy lak lgsg bukan bidang agama tp org panggil ustaz gak .. haih .. xpe ler

Reply

nza July 8, 2011 at 10:06 PM

alhamdulillah kalau ada niat ke arah tu…moga dgn nora skali brubah penampilan….respek dgn sharifah aini krn anak2nya alif n 3 org anak angkatnya semuanya tahfiz….

akak ada gak niat camtu, ttp suami akak susah nk brpisah dgn anak2…susah betul..Kt kelate ada kolej Sains utk murid2 pintar. Kiranya asrama penuh..gitu juga dgn maahad kt sana yg mengeluarkan ramai doktor, arkitek, engineer yg beragama…..

Reply

Ummi Hanie July 9, 2011 at 11:37 AM

amin … xmustahil sesiapa pun boleh berubah kan kak …

hehe..itulah pengorbanan … korban perasaan namanyer … nk dptkn sesuatu bukan sng kan ? ;)
baguslah maahad yg akk sebut tu..skrg ni MRSM pun dah ada 3 cwgn yg buat tahfiz kan …

Reply

kakyong July 9, 2011 at 11:28 PM

kalo nak anak hafiz, harus dimulakan sejak bayi lagi.. even dlm perut..

mak kena jaga aurat, jaga solat.. pokoknya ibu ayah harus jd muslim yg baik.. menjaga makan minum..

adik kakyong pun berhajat nak antor anak dia ke tahfiz pondok kat kedah.. tp kakyong kata, kesian sagt, umur bari 4 tahun.. baru nak bermanja, dah nak berisah dgn mak ayah.. tp si Aqil tu memang lain, tua sikit dr Anis.. tp bacaan ayat2 lazin dia.. memang terang hati.. fikri pun tak selancar dia.. dr umur setahun lebih, dok suka rancngn yg mengaji bagai ni.. kami pun suka panggil dia pak lebai @ ustaz aqil..
kakyong ada entri terbaru… jom baca Malek sudah datang… mahu cari SharkMy Profile

Reply

Ummi Hanie July 10, 2011 at 10:40 AM

betoi tu kkyong … dr dlm perut lg kena asuh tp xmustahil Allah nk pilih sesiapa walopun ank artis kan … ;)

bagusnye pak lebai kecik tu … tringat mcm adik Muhammad al-hafiz tu..yg azan tv9 tu prasan tak kkyong?
dia cerita masa kecik2 mmg xtgk kartun … mmg minat dgn hal2 quran,azan sume ni …

Reply

Salmah majid July 13, 2011 at 7:32 AM

Utk artis mcm ND, agak pelik…kenyataan “sy nk anak sy masuk syurga”. Soalannya, Empunya diri mcm mana? Huhuhu. I’m a bit skeptical about this…

Btw, kalo jd pentahfiz, jgn hafaz shj. Lebih elok paham makna. Bahkan dgn tafsir2 sekali. Hafaz sj tp tak paham, rugi juga. Tak boleh nk implement..

Reply

Ummi Hanie July 13, 2011 at 10:51 AM

kita doakanlah hidayah utk ND dan semua artis …

mungkin mereka boleh berubah lebih baik dr yg kita sangka ;)

betul ckp saudari salmah tu , menghafaz lebih baik dgn paham makna skali …

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: