Nora Danish nak anak jadi seorang hafiz al-Quran

by Ummi Hanie on July 8, 2011

in Cerita Anak-anak, cerita artis, INFO, Parenting

 

Salam petang Jumaat .

Wah seronok baca khabar berita macam ni tentang artis² kita tau . ^-^

Ye , Nora Danish pelakon drama Ana Lulu tu bercita² nak jadikan anak lelaki tunggalnya (buat masa ini) , Rayqal seorang hafiz al-quran seawal usia 4 tahun beb ! Bagus lahhh ada cita² murni macam tu yer … tapi cik Nora pun kenalah ubah penampilan diri ke arah yg lebih baik @ muslimah yer . Dengar kata baru² ni baru balik dari mengerjakan umrah di tanah suci yer ? Alhamdulillah ~

 

Baca cerita lanjut di sini ….

 

 

 

Saya/kami pun memang ada simpan impian nak jadikan salah seorang anak (kalau dapat semua lg bagusss) hafiz & hafizah al-quran . Banyak sangat ganjarannya untuk kita sebagai ibubapa ni . Tapi , kalau seawal umur 4 tahun nak masukkan ke madrasah tu rasanya terlalu awal kot … kalau kuat semangat tak ape … ;) Bagi saya , peringkat awal ni kita dedahkan dulu dengan ilmu² akademik disulami dengan ilmu² agama & al-quran . Esok bila dah capai usia yg sesuai barulah kita tanya minat mereka ke arah mana . Jangan dipaksa² ye … saya cakap begini berdasarkan pengalaman keluarga sendiri ….

Ni nak share info sikit lagi … kalau di India & Pakistan , biasanya mereka didik anak2 mereka menjadi hafiz alquran seawal usia 7 tahun dan kemudian barulah disambung dengan pengajian akademik . Bila tamat belajar , mereka akan menjadi arkitek/jurutera/doktor bertitle ‘hafiz’ … untung kan ? ;) Di Malaysia ni rasanya ada juga yg buat mcm tu tapi masih tak ramai … Kami sendiri pun tak mampu nak buat macam tu . Dan jangan lupa sulam juga dengan doa yg banyak …

 

Okeh jom layan pics anak Nora ni … Putra Rayqal Ramli Rizal Ashram (dengor kate atoknye mantan MB Perak tu panggil cucunye ni ‘Payong’ … hehe)

 

ini ketika majlis potong jambul …

 

 

ini pula ketika majlis besday Rayqal …

ini masa besday pertama

Incoming search terms:

{ 10 comments… read them below or add one }