Mimpi anak yang telah meninggal datang dengan berjubah putih

 

Salam bahagia dan Assalamualaikum .

Semalam agak suntuk untuk saya membuat sebarang posting , mood pun kureng . Oleh itu malam saya tidur awal , hasilnya taklah pening-pening kepala dan lesu yang melampau bila bangun pagi . ;) Alhamdulillah .

 

Oh ya . Saya memang ketinggalan buat liputan tentang tragedi tanah runtuh rumah/madrasah anak-anak yatim di Hulu Langat tu . Tapi bukan bermakna saya tak alert langsung dengan itu . So saya bukan nak buat liputan basi tapi ini berdasarkan apa yang saya baca dalam akbar Metro semalam . Bukan copy & paste dari laman web berita online ;) .

 

 

 

Salah seorang ibu kepada mangsa tragedi tanah runtuh menceritakan mimpinya kepada wartawan . Katanya , anaknya yang terkorban dalam tanah runtuh tersebut muncul dalam mimpinya , lengkap dengan berjubah putih . Arwah senyum dan memeluk ibunya . Tentu tenang sedikit hati ibu tu kan ? Katanya lagi , arwah suaminya memang berpesan supaya anak itu dimasukkan ke madrasah untuk mendalami ilmu agama dan menjadi hafiz al-Quran . Semoga impian si ayah itu terlaksana sudah …

 

Nampaknya bukan saja-saja saya terbitkan entri “16 Tanda Kematian Yang Baik” . Rupa-rupanya ada kaitan dengan tragedi ini …. Salah satu tanda Husnul Khotimah (Penamat yang Baik) ialah ; Mati tertimpa runtuhan / tanah .

 

 

InsyaAllah , ganjaran mati syahid untuk mereka semua mangsa-mangsa tragedi . Sudahlah mati di usia muda , tinggal pula dalam suasana yang baik (madrasah) . Mungkin ada yang belum akil baligh lagi dan banyak pula membuat amalan baik (mengaji al-Quran hampir sepanjang masa) . Inilah kematian yang patut dicemburui . Iyelah , kita ni nak hidup lama mana kan ? Sudahnya tentulah akan berakhir dengan kematian … Semoga Allah juga masukkan kita dalam golongan Husnul Khotimah . Amin !

 

Saya ni pulak , baru tahu/terpikir yang bukan semua anak yatim tu tiada salah seorang ibu/ayah lagi . Asik ingat mereka ni anak yatim piatu jer . Salah anggapan rupanya …. huhuuu . Memang di kalangan mereka ni ada yang yatim piatu (kedua ibubapa sudah tiada) dan ada juga yang yatim sahaja (salah seorang , samada ibu @ bapa yang tiada) . Contohnya macam si ibu yang mimpikan arwah anaknya ni .

 

Di sini ada sedikit gambar tragedi buat renungan bersama ;

 

salah satu gambar yang paling menyayat hati ...

 

 

 

 

 

 

 

 

Gambar terakhir ni …. memang sejuk hati sungguh menatapnya ! Tambah lagi lebai-lebai yang cilik-cilik tu …. geram ! :)InsyaAllah , ada juga azam nak jadikan salah seorang (kalau mampu semua) anak lelakiku menjadi seperti mereka ini . Bekalan anak soleh :)

 

Diharap , projek membina rumah anak yatim yang baru akan segera dilaksanakan seperti kata-kata PM kita Dato’ Seri Mohd Najib . Lokasi sekarang memang tidak selamat lagi untuk jangka masa panjang . Jangan dibiarkan pisang berbuah dua kali .

Incoming search terms:

15 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *