Kisah seorang Zaid “Wawa”

Tersebutlah kisah ………. (sila baca dengan nada bersyair ;p)

Seorang budak ………….. bernama Muhammad Zaid …………….

Uh cukuplah tu baca dgn nada bersyair . Tak lalu teman nak ngabiskan satu entri ghope itu :p .

Alkesahnye budak Zaid ni dah makin lah aktif . Songehnye pun dah bukan main banyak . Sebelum ni jenuh asik ‘memerap’ aje dengan saya . ‘Memerap’ ni loghat Perak yer kengkawan … maksudnya asik nak berkepit memanjang .

Biasalah , budak tengah nak membesar kan … Baguslah aktif tu sebenornye . Cube kalau budak tu lembik , tak bermaya , terkulai aje atas katil ? Lagi haru kite nengoknye ! Betol tak ?

Oleh sebab itu , layankan ajelah karenah bebudak ni yang tengah nak membesor . Siapa lagi tempat deme nak bermanja-manja …. kalau bukan dengan mak bapak sendiri . Biasenye budak2 saya ni manja dengan saya . Dengan abah depa pun manja juge , tapi ada segan2 sikit lah …. Baik anak laki maupun pompuan . Apa benda nak tanya je semua hala ke saya , ummi depa ni . Tapi bab2 mengajar anak2 ni (seperti mula nak jinak membaca dan buat pengiraan matematik) memang saya lebih suka serah pada abah depa . Sebabnya abah depa ni sabor sikit dalam hal2 macam tu . Idak macam saya ni , cepat bebenor nak naik suara kalau tak betul buatnye . Haiyaaa ~

Bukannye saya tak reti nak ajar satu2 subjek tu , cuma kesabaran tu tak macam abah depa . Mungkin letih bebenor dok menghadap 24 jam gamaknyer …. :p

Ehh melalut pulak . Kata nak berkisah pasal Zaid . Jomlah layan gambar sikit ……..

 

Tengok tu …. nampak luka bergaris kat idung tecik Zaid … pic ni snap waktu malam tak silap , tu yang silau2 mata tu … :p Itulah akibat terlalu aktif , masa kat umah Opah Atoknye hari tu , Zaid dok capai2 frame yang tergantung atas sikit dari sofa . Tup-tup terjatuh lak frame tu menimpa idung nye …. nangis le kuat juge . Mula2 ingatkan takde apa2 , just terkejut or sakit sikit je , rupe2nye dah berdarah idungnye …. keciannnn anakku :(

 

Ini pule gambor versi siang …. barule tak sepet2 mata :p

 

Okeh …. Zaid dan buah tomato . Sama bulat tak  ? Ekekekkeke ~ Agak2 apa dia nak buat dengan buah tomato tu ?

 

Aha ! Tomato sudah masuk dalam lesung dan …. ada cili pula di tangan nye !

Yezzaa … Zaid sedang gigih nak tumbuk sambal belacan rupenye ! Caiyok2 lah anak terunaku …. muah ! Kecik2 lagi dah pandai nak tolong Ummi yer …. dah besar nanti insyaAllah pandai masak yer …. ;)

Ekceli gambo2 Zaid menyambal ni dah lama saya upload kat wall FB . Saje baru ni nak publish kat blog . Rasa tak sah kalo tak publish . Hehehe ~

Amboi berpeluk sakan anakanda2ku berdua ni . Sape lagi kalau bukan Zaid dan kakak keciknye Munirah . Sampai sekarang ni depa masih tidur malam bersama . Agak susah untuk saya disiplinkan Munirah tidur di bilik kakak dan abangnya . Mungkin dia masih belum puas bermanja2 lagi . So , tidur malam mesti nak di bilik saya , sebelah Zaid . Kaddang-kaddang aje Munirah mau tido di bilik kakaknye , tu pun dah tengah malam , dia akan berjalan melilau ke bilik tidur kami . Alahai anak ~

Oh ya , kenapa di tajuk tu saya tulis Zaid “Wawa” ? Adakah itu nama bakal calon menantu saya ? Aishhh … ! Merepek aje kome ni . Kalau nak tahu , itulah bahasa Jerman si Zaid . Dalam semua2 anak saya ni , Zaid lah yang paling lambat mulut sikit (lambat bercakap – keluar butir2 perkataan) . Yang dok keluar dari mulut dia ialah perkataan “Wawa” . Saya rasa , angkara saya jugak tu sebab masa kami dok syiok layan DVD Alvin & The Chipmunks tu , saya dok ajuk2 depa nyanyi ” Wawa ! Wawa ! ” Saya dengor depa nyanyi macam tu ….. tak sangka lekat plak ke Zaid ni . :p

Tu dier Alvin & the Chipmunks and their aweks :p . Comel giler kan ?? Heiii … suke citer ni ! Suke ! :)

Dan … bab yang sedih sikit pasal Zaid ni ialah … dia dah tak semontel dan setembam dulu lagi … banyak dah susut badannye walaupun selera makannye bagus .

See ….. saya godek2 balik gambar2 lama Zaid ni , sendiri naik geram . Tengokler lengannye yang berketul2 tu . Pipi jangan cakaplah , melabuh aje :p . Umurnye dah genap setahun setengah , dan masih menyusu badan , alhamdulillah .

Gitulah adatnye dunia …. Dunia sementara …. tak ada yang kekal abadi . Ok , harap kalian enjoy Zaid’s pics and stories this time !

12 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *