Penang, Malaysia
+60184027399
ummihanie@gmail.com

Keropok lekor meletup !

Lifestyle. Parenting. Ellsee. Sutra Aromatherapy

Keropok lekor meletup !

 

Salam bahagia. Dah makan ? Saya masak simple2 je hari ni as usual…. :p Keropok lekor …. rasanya rata-rata rakyat Malaysia memang gemarkannya. Setuju ? ada story nak bagitau kome kalau sudi membace ler … :p   Gini …. kisahnye keropok lekor meletup ! Betul, siriyes ni tak main-main.

Masa baru-baru kawin dulu lah… kawan-kawan hasben ni ramai juga yang single lagi. Salah seorang daripada depa ni bagi buah tangan berupa kelopok lekor ni kepada kami. Dia bawak dari kampung dia, Kelantan.   Maka keesokannya saya pun dengan tak sabor-sabor lagi nak menggoreng lah itu keropok lekor. Dah terbayang-bayang kesedapannya….. :p Sekali, tengah syiok-syiok menggoreng tuh, tak lama kemudian keropok lekor tu mula meletup-meletup dalam kuali ! Apa lagi … terjerit-jerit jugalah saya dibuatnya. Malu gilerr tau, dahlah masa tu bebudak bujang (kengkawan suami) tengah datang bertamu. Mesti depa dengor saya terjerit-jerit kan ? Terkejut pun iye juge.   Manenye saya tak terjerit …. meletupnye bukan sikit-sikit baiii. Meletup betul-betul punya. Sampai ke siling tauu. Dinding belakang dapur tu jangan cakap ler. Habis dipercik-percik dek minyak menggoreng keropok tu. Terusss suami saya meluru masuk ke dapur tengok keadaan saya dan nak tau apekehalnya persitiwa meletup-letup tu. Saya kabor le keropok lekor tu yang meletup semasa digoreng.   Udahnye …. tutup ajelah dapur.

Mujur dapat makan juge keropoknya. Tapi, fobia jugalah saya kan. Sebenarnya ada satu lagi peristiwa, lebih kepada tragedi di dapur yang sampai ke hari ni meninggalkan parut yang agak jelas di salah satu tangan saya. Huk huk hukkk …. ~ Setakat percik2 minyak tu biase le kan, ini dengan letupan nye, dengan terbakor nye… Saya anggap Allah nak ampunkan dosa ajelah. Moga-moga terlepaslah dari api yang maha dahsyat di Akhirat nanti. Nauzubillah !

Dan …. kengkawan suami saya sempat berdiscuss mengenai kejadian tersebut. Ada yang buat andaian; Mungkin keropok lekor tu dah terlalu lama dalam perjalanan, masuk angin kot … tu yang meletup.   Entah le … saya pun tak pasti. Tapi setakat itu sajelah andaian yang dapat dibuat dan diterima akal sikit. :p Baru2 ni ketika nak menggoreng keropok lekor, terus teringat peristiwa tu. Rasa nak tergelak pun ada. Macam2 cerita rumahtangga. ;) Kome ade ke yang pernah lalui pengalaman sama macam ni ?

 

p.s : Zaman baru2 kawen dulu, selalu juga encik hasben menjemput kengkawan bujangnye makan2 di rumah kami… tolong habiskan lauk yang dimasak ! Nak tau kenapa ? Sebabbbb…. masa tu kami belum ada peti sejuk ! So takleh nak simpan2 makanan, kena perabih hari tu juge ler…. suke bebenor le org2 bujang dpt makan free ;p

Incoming search terms:

 

11 Responses

  1. mula2 kawin Knur masak hjy minggu je sbb kami jumpa pun hjg minggu je.

  2. kakyong says:

    wow,
    ngeri tebayang2 kepok tu melantun sampai ke syiling.. adoi..

    pernah juga terjadi mcm ni.. lps kejadian tu, ptong sering dulu kepok tu.. tak pun potong la bg 2…
    kakyong ada entri terbaru… jom baca Apsal mamat ni nampak gorjes sangatMy Profile

  3. syamila says:

    sebab tu sebelum goreng kepok lekor tu kena wat belahan sket kt tgh…dan lagi gorg dgn api yg sederhana… baru kepok tk meletop…

    ummi pernah jugak jadi cam gitu…alkisahnya malas nk wat belahan kt tgh…pastu nk cepat nye pasal…try la grg api yg besar sket…

    sekali kepok dah terbang sampai ke dinding….hahahaha…
    syamila ada entri terbaru… jom baca Carta TOP30 – Contest Aksi Si Cilik BerbasikalMy Profile

  4. nza says:

    masa sblm goreng hanie xkelar ke bahagia tgh kopok tu…????

  5. puanbee says:

    pelik jugak tu …haaa nasib tk de apa2..
    puanbee ada entri terbaru… jom baca Berat berlebihan panjangkan umur manusiaMy Profile

  6. KELATE says:

    TOLONG SGT2 AJAR BT KOROPOK

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *