Penang, Malaysia
+60184027399
ummihanie@gmail.com

Keranda ‘Istimewa’ Ghana

Lifestyle. Parenting. Ellsee. Sutra Aromatherapy

Keranda ‘Istimewa’ Ghana

Ini ialah gambar keranda ‘istimewa’ di Ghana . Org2 Ghana percaya bahawa apabila org2 yg mereka sayangi meninggal dunia , akan berpindah ke kehidupan yg lain . Jadi , mereka akan pastikan pengebumian dibuat dgn penuh bergaya . Ini merupakan satu tanda penghormatan terakhir buat org kesayangan mereka di mana keranda2 ‘istimewa’ ini dibina ….
Keranda2 yg dibuat ini juga berdasarkan latarbelakang hidup si mati . Jika si mati ialah pemandu kereta , maka keranda berbentuk kereta akan dibina . Jika si mati adalah tukang jahit , maka keranda berbentuk mesin jahit akan dibina . Jika nelayan , maka keranda itu dibentuk seperti seekor ikan … Menarik bukan ??? (hehe … sekadar mencuci mata)

 

46 Responses

  1. hans says:

    >hahahahakeranda bentuk handsetkreatif gila diorang nihkita tengah bersedih kalau tgok keranda macam nih pun sedih leh hilang

  2. >Uiksss!?Keranda camnieh pun ade ye..

  3. penaberkala says:

    >haha,lawak plak keranda diorangmati pun cam benda main2,ish3

  4. hans says:

    >kak ieda : mestilah ada….tu bukti dkt atas

  5. hans says:

    >pena : ko tahu xper…itula pasal..baru feeling2 nak sedih tgok kerana terus ketawa…haha

  6. hans says:

    >sis,thanks buat contest nibertambah ilmu denmana nak tahu ada keranda2 pelik ni kalau xbacahaha

  7. xyncaholic says:

    >hahaha..tak leh blah..keranda camnih pon ade..1st time tgk..

  8. Ummi Hanie says:

    >Hans:klako kan..tu ler..dah sedih2 jadi x brape sedih…budaya org macam2 ado…same2..sis pun sonok dpt share dgn korang :)Ieda:aah sis..mcm xpercaya kan..cube sis gugelpena:mcm klaka ek..pelik2 org Ghana nih..dah terlbey kreatif namenye tuhxync:ade…ade…jgn ler org Malaysia start wat cenggini..tp ade ape..org cine kan ade tempah keranda bentuk kereta Merc , bentuk kapalterbang..konon2nya jasad tu akan naik kenderaan2 tu nnti di alam sana..adoi laa

  9. xyncaholic says:

    >ummi : tu la pasal..siap wat macam ruang tamu rumah bagai..ikut dowang la..huhu..

  10. hans says:

    >sis…tahu xper….tapi rasa2 kematian paling sedih orang cina punya budaya la kut…xsedih pun jadi sedih sebab diorang upah orang bagi nangis2macam2

  11. hans says:

    >xyncaholic : kalau diberi pilihan ekau nak wat keranda bentuk apa?haha..kalau aku nak wat bentuk makanan lah…nampak sedap jer

  12. penaberkala says:

    >hans,ko nak bentuk makanan? ish3burger ke pizza? hak3

  13. hans says:

    >hahahaikut hati nak buat bentuk ayam goreng macam upin dan ipin tutapi benda tu angan2 jerorang tgh sedih kita dah tak ada,kita plak buat keranda bentuk bukan2…bukan leh bawa masuk dalam tanah punkan?

  14. penaberkala says:

    >tau takpetambah2 kita orang Islamsekadar perkongsian:kita diharamkan buat binaan di atas pusarakita hanya perlu letak batu hidup ataupun pokok je kat pusara (kubur) utk bertasbih dan berzikir utk kita kelak

  15. hans says:

    >owh,dlu2 ramai orang suka buat kan?aku penah dengar cerita siap buat pondok atas kubur waktu dlukononnya xnak bagi mayat dalam tu panas

  16. penaberkala says:

    >aah, skang pun ada lgada tuh org kaya2, siap buat kubur guna marmar lagi

  17. hans says:

    >itulahbuang duit jerada ustaz aku crita kubur pemimpin indonesia yg dlu tusuharto ke apa ntahkubur dia besar gila

  18. penaberkala says:

    >ye lah, kubur pun nk setaraf ngan kedudukan kot

  19. hans says:

    >itula pasaldkt kubur bukan nya leh guna duit punadoientahmacam2 budaya orang2 ni kan?

  20. penaberkala says:

    >itu lah…nasib bek tak letak air-cond jek dlm liang lahad,hak3

  21. hans says:

    >sebenarnya bukan diorang xnak letakcuma xboleh jercuba kata ada sambungan letrik dkt situku rasa confirm ada orang letak

  22. penaberkala says:

    >haha,klu ada yg buat camtuh satu hari nnt, tak tau la tuh

  23. Ummi Hanie says:

    >hans n pena : abah sis pesan ; esok dia dah xde,jgn buat binaan atas kubur dia..xelok pun..membazir pun satu hal..buat yg simple2 je,letak batu nisan dan pokok berdaun sikit..pokok tu tujuannya utk berzikir,mudah2an dapat mmbantu jenazah di dalam..panas xpanas tu sis rase xde kaitan le..luas ke sempit ke kubur tu ditentukan oleh amalan2 kita..kubur ni ibarat lubang2 neraka atau taman2 syurga..eh berceramah pulek..

  24. penaberkala says:

    >tak salah pun sis nk ceramah, blh gak ilmu sikit2 kat sinisy pun baru tahu this year pasal tak blh buat binaan atas kuburbaca artikel kat masjid jamek gerikilmu blh didapati di mana jua kita brada

  25. hans says:

    >owh,dah lama tahu dah xleh wat binaan tu tapi baru tahu fungsi pokok tu berzikir rupanya

  26. penaberkala says:

    >pokok kan benda hiduplagi satu, batu hidupbatu hidup tuh blh didapati di tmpt2 air terjunak pun baru tau

  27. hans says:

    >batu hidup?bukan dkt gunung tu ke?yg batu kristal tuletak air lama2 dia tumbuh jadi besar

  28. penaberkala says:

    >ye kot,batu2 semulajadi la kanaku pun tak pasti

  29. hans says:

    >owh,entah…aku baru tahu tapi masih samar2 pasal batu nih

  30. >Hans: sis…tahu xper….tapi rasa2 kematian paling sedih orang cina punya budaya la kut…xsedih pun jadi sedih sebab diorang upah orang bagi nangis2macam2Betul sngt..Mmg ada yg diupah utk menangis,kn..Bukan setakat tu je..Sis pnh tgk siap derang panggilkumpulan pancaragam sekolah lg plk tu utk men alat2 muzik buat mcm pertunjukan perarakan plk kt atas jalan raya sampai jln pun jammed giler..Silap waktutu Sis x snap pix sbb x bawa Hp..Pelik kn budaya derang..Kalo kite wat cam2 mau terseksa jenazah tu cam2..

  31. penaberkala says:

    >owh,ada ke yg upah utk nangis2 nihfirst time tahu,hoho

  32. hans says:

    >sis ieda : itula…kesian mayat dalam keranda tu

  33. hans says:

    >pena : nasib ko baca benda ni..yups..dah lama tahu..diorang upah orang nangis

  34. penaberkala says:

    >tu la pasal, di sebalik omongan kosong kita kat sini, at least dpt gak info sikit2cina upah org nangis time mati contohnya,haha

  35. hans says:

    >pena : satu lagi info..macam kita orang islam lepas majlis kebumi baru kenduri makan iaitu lepas baca tahlil..tapi diorang kenduri makan dlu n baru tanam..sedih kan?

  36. penaberkala says:

    >hans: owh,itu lagi nanya..cam meraikan plak kematian..kita org melayu pun ada adat yg tak sepatutnya buat..ada terbaca kat artikel pasal jamuan mkn selepas tahlil arwah..main point, tak proper jamuan dibuat utk menjamu org yg hadir..ni sedikit perkongsian dripada artikel kat internetAmalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka.Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam.

  37. hans says:

    >pena : yups…sepatutnya xpayah buat…tapi bagi aku tak ada salahnya kalau buat kenduri tu..anggap jer lah macam bersedekah….

  38. penaberkala says:

    >hans:aah kan,aku pun pikir camtuh..tak kan nk panggil org tahlil saje2..apepun, nawaitu la kena btl kn..

  39. hans says:

    >pena : anggap jer bersedekah dan menggalakkan budak2 datang

  40. hans says:

    >pena : yups..betul2

  41. hans says:

    >tapi tu lamasing2 ada fahaman masing2kalau rasa mampu nak wat kenduri2 ni buatlah

  42. >"ni sedikit perkongsian dripada artikel kat internetAmalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka.Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam."Allahhuakbar ye ke??Br tau nie..Thanks for sharing,Pena!Betul la,kite kumen2 kt cniebukan kumen 0,kn mcm2 info br yg kite tak tau selama nie kite dh tau skrg.. :)

  43. hans says:

    >kak ieda : wah,thanks 4 sharing

  44. hans says:

    >itula kak ieda…macam den kata…kalau mampu buatlah…xmampu xpayah

  45. >terime kasih utk info2 tambahan yer ! sis balas komen2 ni dah lama lepas contest..trkenang2 plak time contest tu..best gak kan ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *