Penang, Malaysia
+60184027399
ummihanie@gmail.com

Ibu larang anak memakai jilbab ?

Lifestyle. Parenting. Ellsee. Sutra Aromatherapy

Ibu larang anak memakai jilbab ?

Salam Jumaat … sekadar entry “salin-tampal” …

Seorang pemuda baru saja baru sahaja pulang kerumah. Ia bersendirian di
biliknya melepas lelah sambil menatap langit yang membiru. Kesibukan menyelenggarakan ceramah keislaman di masjid betul² meletihkan.

Suasana hening dan damai kerana di flat kediamannya kerana ramai penghuni
masih belum balik dari kerja. Dari balik dinding sayup-sayup terdengar perbualan
jirannya seorang Ibu tua dengan anaknya.

Anak : Ibu..

Ibu : Hmmm ?

Anak : BU !

Ibu : APA ?

Anak : Mmm, anu … tadi saya ke masjid dengar
ceramah.. Ibu dengarlah ni !

Ibu : IYA ! Ibu dengar. Cakap ajalah. Kan ibu tengah sibuk memasuk kan benang kejarum ni. Susah pulak rasanya. Agaknya mata ibu sudah nak rabun…

Anak : Bu !

Ibu : Apa dia ? cakap ajelah, Yang ?

Anak : Tadi, di masjid seorang ustaz bercerita soal jilbab (tudung). Katanya pakai jilbab itu wajib. Ibu, Mulai sekarang saya mau pakai jilbab. Boleh tak Bu.. ?

Ibu : Jangan …

Pemuda dari balik dinding makin menajamkan perhatian pendengarannya.

Anak : Tapi tu perintah Allah. Kalau tidak patuh kita berdosa, Bu.Boleh ya, saya mau pakai jilbab ?

Ibu : Kan ibu kata JANGAN …

Ketahui cara terbaik untuk jadi lebih SIHAT !

Anak : Tapi bu.. bukan lebih baik saya memakai jilbab kerana kita orang islam dan sudah tentu dapat menjaga maruah dan harga diri saya.. betul tak bu…? Bolehlah bu..

Ibu : TIDAK !

Anak : Kenapa ? Atau ibu terpengaruh sama cerita bohong pasal memakai jilbab ? Kata Ustaz, jilbab itu bukan budaya Arab. Itu Syariat Islam. Islam yang sebenar bukan adat. Dari dulu memang diwajibkan demikian, bukan trend baru-baru ini aja.

Ibu : Iya, iya Ibu faham tu. Tapi ibu kata JANGAN !

Anak : Jadi Ibu melarang saya nih… Bu, mau tak mau saya tetap akan pakai jilbab. Terserah Ibu nak kata apa. Tak perlu taat pada orang tua,kalau orang tua itu menyuruh maksiat pada perintah Allah.

Ibu : Kamu tak faham-faham lagi ke?. Ibu kata jangan, jangan, JANGAN !!!

Anak : WALAU APAPUN JADI BESOK SAYA TETAP PAKAI JILBAB. MUKTAMAD!

Ibu : JANGAN !

Anak : JILBAB !

Ibu : JANGAN !

Anak : JILBAB !!

Ibu : J A N G A N !!!

Anak : J I L B A A A A A A B !!!!

Pemuda tadi sudah tidak dapat menahan keinginannya. Ia terus keluar bilik
untuk bertemu ibu dan anak itu untuk membela si anak agar si ibu bersetuju
dengan kemahuan si anak. Tangannya sudah terangkat di depan pintu untuk
mengetuk ….

namun terdengar lagi kata-kata dari si ibu …

Ibu : KAMU NI BUDIN, IBU KATA JANGAN.. JANGANLAH! KAMU KAN LAKI-LAKI…..

Pemuda, Si jiran sebelah pun berlalu … dengan langkah yang longlai …

(hehehe, serius tul baca nampak ……. saya pun terkena jugak… :p ) 

Jom tengok stok TUDUNG yg nak diclearkan … sempat tu ~

 

19 Responses

  1. izan ishak says:

    pemuda kan bukan pemudi…kak izan pun cam serius je mula2 tu… hehe

  2. suriati says:

    huhuhuhehehe…ilang lesu badanku. sabo aje.

  3. Hanif says:

    Aku baca sampai habis……iya-iyalah nak tahu sebab..rupanya aku tertipu…huhuhuhu

  4. zulkbo says:

    salam..
    awat la hang jadi lagu tu Budin..?
    ler nih memang ramai yang saya jumpa..tapi
    tidaklah sampai berjilbab setakat dress sampai
    pakai tumit tinggi pun ada..haru :(

  5. kakyong says:

    kakyong awal2 lagi dah buleh agak.. sbb awal2 dah sebut pemuda.. hehhe…

  6. puan kutu says:

    kutu dah agak..jadi takdelah serius sgt baca.tak smpt berkerut dahi…:)

  7. titan says:

    dah agak dah masa mula-mula tadi. hehe..

  8. suriati says:

    ekceli yg pekataan pemuda tu refer jiran yg curik2 dgr pbualan tu kan?

  9. puanbee says:

    wahaha sabar je lah , ingatkan kenapa ibunya duk tk bg sgt

  10. iEyLa says:

    hurmm..kan…
    dah agak dah..hihih
    degil tul budin nih..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *