Gempa bumi 8.9 magnitud di Acheh dan amaran tsunami

by Ummi Hanie on April 11, 2012

in BERITA

Ya Allah Ya Tuhan kami, selamatkanlah kami semua dari bala bencana yang kami semua tidak mampu menanggungnya…

Gempa bumi 8.9 magnitud sudah melanda Acheh, jiran serumpun kita. Ramalan tsunami juga telah dikeluarkan sebegini rupa;

1. Georgetown – 09:11pm 11th April 2012 MY Time

2. Port Dickson – 02:10am 12th April 2012 MY Time

3. Singapore – 07:51am 12th April 2012 MY Time

Khabarnya juga ombak di Pulau Simeulue sudah naik 6 Meter.

Apa²pun, jangan panik! Baca panduan menghadapi tsunami ni. Mungkin dapat menyelamatkan nyawa semua.

Info terbaru, gempa susulan dah pun berlaku. Sebelum saya selesai menaip ni, terasa bergoyang-goyang kerusi.

Lebih terkini, dengarnya jambatan Pulau Pinang akan ditutup, begitu juga dengan perkhidmatan feri. Iyelah, bahaya tu kan… Seram saya memikirkannya.

Mari sama-sama kita mohon perlindungan dariNya;

doa tolak bala

Ini adalah sedikit ‘peringatan’ buat kita semua. Allah baru ‘menjentik’ sedikit. Moga² tidak kedengaran berita yang lebih dahsyat mkenjelang malam ini :(

 

{ 11 comments… read them below or add one }

akubiomed April 11, 2012 at 9:50 PM

Saya dapat maklumat dari blogger Indonesia amaran Tsunami telah ditarik balik agensi Meteorologi Indonesia.

Reply

Ummi Hanie April 12, 2012 at 9:37 AM

ye, saya pun dah dengar berita di tv… syukur alhamdulillah

Reply

Ummi Hanie April 15, 2012 at 11:16 AM

ye benar tu. Syukur alhamdulillah

Reply

lin azlina April 11, 2012 at 10:38 PM

baru jer kira jentik kan..xdapat nak dibayangkan jika saya mengalaminya…

Reply

Ummi Hanie April 12, 2012 at 9:37 AM

yer lin.. baru je dijentik sedikit, manusia yg lemah ni dah panik kan… ;)

tu baru rasa gegar sikit, mereka di sana apatah lagi

Reply

syu90 April 12, 2012 at 8:36 PM

nk jwb teka teki tu..tp xleh nak komen kat sana..syu komen kat sni jelah…

zoo negara..btol x?

Reply

Ummi Hanie April 12, 2012 at 10:07 PM

syu, dah boleh komen. tadi sy terOFF comment… hihi

kita tunggu jawapannya sikit masa lg.. ;)

Reply

syu90 April 12, 2012 at 10:21 PM

ooh..yeke..ptut xleh komen td..hehe..okeh.

Reply

Ummi Hanie April 13, 2012 at 10:09 AM

hehe… ;)

Reply

puan kutu April 16, 2012 at 8:27 AM

jentikan yg sedikit tu sebenarnya utk bagi peringatan pada manusia yg semakin lalai..:)

Reply

Ummi Hanie April 16, 2012 at 3:59 PM

betul tu, kutu. manusia trlalu lalai

Reply

Leave a Comment

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: