[Gambar] Majlis Aqiqah & Cukur Redza Syah Irfhan

by Ummi Hanie on April 5, 2013

in cerita artis, INFO

Bahagia sungguh melihat riak² wajah new parents ni… Irma Hasmie dan pasangannya Redza Syah Azmeer dalam majlis Aqiqah & Cukur anak sulung mereka, Redza Syah Irfhan. Mirip nama si ayah. Comel sekali :)

Jom layan gambar² di sekitar majlis tersebut… Kidnap dari sini dan sini.

majlis aqiqah baby irma

Semoga bahagia ke akhirnya…. :)

majlis aqiqah baby irma

ala comel comel nyeee…..

majlis aqiqah baby irma

hai awak, saya dah pakai kopiah tau!

Darlie is giving out Starbucks Cards worth RM150 to some lucky people!

Just solve this #AllShinyWhite word puzzle. 

majlis aqiqah baby irma

majlis aqiqah baby irma

Yatt mencium baby. Diana Amir mendukung.

Diana cepat² langsung ye… boleh timang baby sendiri puas² ;)

Ok sambil² tu mari kita fahami maksud dan tujuan aqiqah:

Pengertian Aqiqah dari segi bahasa:

Aqiqah menurut bahasa ertinya “rambut yang tumbuh di atas kepala bayi yang dibawanya waktu lahir.”

Demikian pendapat ‘Ubaid, Ashmu’i dan Zamakhsyari.

 

Pengertian Aqiqah Menurut Syara`:

Menurut istilah hukum syara’, aqiqah ialah “penyembelihan haiwan tertentu untuk kepentingan anak, disamping mencukur atau memotong rambutnya dan diberi nama untuk anak itu.”

 

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;

“Berserta anak itu ada aqiqah, maka alirkanlah darah untuknya, dan singkirkanlah sesuatu yang membahayakan daripadanya.” [HR. Tirmizi]

“Seorang anak terikat dengan aqiqahnya yang disembelih pada hari ke tujuh, dan dicukur serta diberi nama.” [HR. Ahmad dan Tirmizi]

Rasulullah s.a.w. bersabda : ” Sesungguhnya Rasulullah s.a.w menuntut untuk dinamakan anak (yang baru lahir) pada hari ketujuh, dicukur rambutnya dan diaqiqahkannya.” [HR. Riwayat Tirmizi]

 

-http://korbanaqiqahonline.blogspot.com/

 

 

Incoming search terms:

{ 14 comments… read them below or add one }

papa mifz April 5, 2013 at 8:31 PM

oh sungguh comel anak mereka….

Reply

Ummi Hanie April 8, 2013 at 4:29 PM

PM teringin lagi tak? ;)

Reply

suri April 6, 2013 at 2:02 AM

irman nmpk berisi hee.. comel bby dia

Reply

Ummi Hanie April 8, 2013 at 4:29 PM

of cozz dear… sbb baruuu je bersalin kan… ;)

Reply

ajumohit April 6, 2013 at 7:45 AM

comelnya anak diorang ni kan, geram tgk…

Reply

Ummi Hanie April 8, 2013 at 4:31 PM

yup aju, comel bangat bby nye ;)

Reply

puanbee April 9, 2013 at 4:29 PM

Tak pernah buat aqiqah lagi nis … cuma cukur jambul , baca doa selamat sikit2 tu ada la ..

Reply

Ummi Hanie April 11, 2013 at 3:50 PM

owhh terbalik dgn nis.. x penah buat majlis cukur jmbul ni.. cukur sndiri2 je,,,

Reply

titan April 11, 2013 at 7:23 PM

semoga anaknya kekal kacak sentiasa.

Reply

Ummi Hanie April 12, 2013 at 3:11 PM

haha… kacak ye… mudah2an….

Reply

amirulfaiz April 23, 2013 at 10:40 PM

Meriahnya majlis, comel baby itu. :)

Reply

Ummi Hanie April 24, 2013 at 4:48 PM

baby nya sgt comel kan amirul. geram !

Reply

Denaihati April 25, 2013 at 9:49 PM

alhamdulillah selesai majlis yang dituntut. tahniah untuk irma dan suami dapat cahaya mata yg comel sangat.

Reply

Ummi Hanie April 25, 2013 at 11:35 PM

kami x pernah buat majlis aqiqah, tp aqiqah nya mmg dah buat utk semua anak, alhmdllh… ada yg buat dlm negara, ada yg buat luar negara contohnya Indonesia. seronok tgk org2 susah ni dapat makan sedap sikit ;)

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: