Penang, Malaysia
+60184027399
ummihanie@gmail.com

Bahaya sepuntung ROKOK

Lifestyle. Parenting. Ellsee. Sutra Aromatherapy

Bahaya sepuntung ROKOK

Salam , takmau ceramah panjang-panjang , jom kita renuungi imej sepuntung ROKOK ni . Saya tahu ramai yang dah sedia maklum tentang benda ini tapi bukankah manusia itu pelupa ? ;)

 

Fuhhh …. bayangkan ! Setiap kali seseorang itu merokok , dia akan menghisap segala macam bahan kimia dalam CAT , BATERI , LILIN , Pencuci Tandas , malah juga RACUN !! Mana taknye paru-paru jadi macam ni ;

credit image to Google

Kering …. rosak … NOT ALIVE !

Heran sangat2 kenapa perokok2 ni tak insaf2 dan masih membutakan mata dan hati akan bahaya merokok nih . Satu kajian yg saya pernah dengar , perokok2 ni akan mewariskan gen bodoh @ lembap ni pada anaknya nanti . Nak ke macam tu ? Kesian anak tu tak pasal-pasal mewarisi kebodohan dan kelembapan ekonomi kan ?

Sekarang ni macam2 solution dah ada . Tepuk dada tanya iman saja …. tak bawak apa2 manfaat pun merokok ni .

Pilihlah … nak paru2 KIRI atau KANAN ? ;)

credit image to Google

 

Last sekali , mari renungi 10 SEBAB MENGAPA ISLAM MENGHARAMKAN ROKOK ;

1. Rokok menjejaskan akal (mental)

 2. Rokok membahayakan kesihatan fizikal

3. Rokok membahayakan keselamatan diri dan orang lain

4. Rokok membahayakan keturunan

5. Rokok mengganggu manusia lain

6. Rokok menimbulkan akhlak buruk

7. Rokok mensia-siakan waktu hidup

8. Rokok bercanggah dengan maruah keislaman

9. Rokok membazirkan harta (wang)

10. Rokok mengandungi dadah (nikotin)

Antara Fatwa merokok itu HARAM ialah:-* Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwan Islam Malaysia kali ke 37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 di Kuala Lumpur. (credit to Produk Halal di Malaysia)

 

Klik sini untuk download booklet Kempen Tak Nak Merokok Malaysia

Incoming search terms:

 

10 Responses

  1. boleh dikatakan 80% dari lelaki Muslim di serata dunia merokok. Mcmmana negara2 Islam nak maju kalau mcm ni? NAsib baik suami akk tak merokok.

  2. D_08 says:

    Yong….
    yang hisap ghokok ni takde deme heghan pun pasei semue bende ni…janji deme pueh meghokok…yang meghane …kite le…yg tak meghokok…
    D_08 ada entri terbaru… jom baca Tarap Sugho Taraf Surau Tandeh sameMy Profile

  3. meuz says:

    alamak, baru lepas hisap rokok td.. hehe
    meuz ada entri terbaru… jom baca Kurang Menjadi Part 2My Profile

  4. bee says:

    bahaya betui lah merokok..erm lelaki2 degil susah nka cakap..
    bee ada entri terbaru… jom baca Puanbee kembali – terima kasih fivioMy Profile

  5. kakyong says:

    setuju dgn yeop d_08 , kalo laki dah merokok memang depa tak heran..

    kakyong sblm kakyong tak tahu @ tak pernah nampak che abe merokok.. yer la sbb kita tak dating2 kan… huhuu

    lepas kahwin baru tahu.. tu pun dah tak lalu dah nak nasihat bagai.. tak makan saman pun…

    pernah kena serang dgn seorang kwn blogger pasal ni.. tapi ade ke org lain yg cuba faham perasaan seorang isteri seorang perokok ni… adakah org luor ingat kita ni suka sgt suami tu merokok????
    ntah la. sampai hari ni kakyong masih rasa ‘terluka’ dgn ‘serangan’ tu…

    dah berpuluh pamplet & mcm2 gambor kita tunjuk.. tapi ade org yg merokok ni kesah…. bak kata Bee laki ni degil. fullstop.
    kakyong ada entri terbaru… jom baca My Wordless Thursday 4My Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *