Penang, Malaysia
+60184027399
ummihanie@gmail.com

Bahaya Makan Sotong Kering

Lifestyle. Parenting. Ellsee. Sutra Aromatherapy

Bahaya Makan Sotong Kering

Just nak share HOT INFO tentang SOTONG KERING .
U all bese makan ke ??? Hanie rase xpenah kot, kalo sotong kering yg dari Pangkor tu biase ler.
Katanya sotong kering ni sedap bangat dibakar atau dimasak sambal.
Ok tu  tak penting. Apa yg penting. . . Kerjaaaasama ! Eh, Wonderpets pulokkk !

Pegawai Penyelidik CAP, Hatijah Hashim menunjukkan sotong kering yg dicemari KADMIUM .

Dari info yg Hanie baca , jika selalu makan sotong kering ni kesannya lebih teruk dari MEROKOK !!!

Sebab di dalamnya terdapat sejenis LOGAM TOKSIK bernama KADMIUM yg diguna utk membuat BATERI , PLASTIK dan BAJA FOSFAT !! Dahsyat2 !

Kadmium ni boleh mengakibatkan KANSER PAYUDARA, KANSER PROSTAT dan PENYAKIT BUAH PINGGANG.

So, kita janganlah makan sotong kering ni selagi ada KADMIUM di dalamnya ye !

Sumber : Emel dan akhbar Kosmo!

Incoming search terms:

 

36 Responses

  1. expression-side says:

    >anim xbrpe nk ske mkn sOtOng nie.. hihihi..

  2. Ibuhani says:

    >sotong kering ni yg org buat sambal nasi lemak tu kan?….favourite ni……i say…lepas ni x nak makan dah sambal sotong kering ni!

  3. UmiDAnisH says:

    >huhuhu, umidanish tak makan sotong ni.. sebab ada setengahnya kenyal..hihiihiJom join contest umidanish

  4. Fid says:

    >makanlah sotong segar hehehhehee

  5. Ummi Hanie says:

    >Ibuhani : oic…yg sambal nasi lemak tu ye kak..sy pun baru tau arini..heheh..yes,better jgn makan dah pasni ..UmiDanish : kenyal ekk..xsedap ah ! insyaallah i'll join ok ;)Fid : yer…sy setuju..itu lg sodapexpression-side : owh ye ke..adik iporku xsuke sotong sgt ke..tp kalo k.yong masak musti anim mkn … kan kannn??? ;)

  6. expression-side says:

    >klo dh ade.. telan la jugak kn.. hehehe

  7. Altaaf says:

    >sotong kering ni mmg best..lagi2 yg bgula tu @ yg pedas tu..ade cadmium..bgos la..blh cegah anti karat dlm perut..hahahah..la adek ipor k.yong xsuke sgt ke sotong??aiseyy man..sy ni plak mmg suke sgt seafood ni..semua belasah…hahhaa..k.yong msak sotong best ek??nnt nk rase laa..ahahahha

  8. Ummi Hanie says:

    >owh…encik Altaaf peminat ala2 die hard fan sotong ekk…family k.yong/yop ni mmg minat sotong tp yg kering tu jarang2 laa makan..hah,kne ajor le bakal wife makan sotong yer…masakkan utk dia sedap2 ker..k.yong msm sedap?tataw laa…rase je laa nnti..kih2…

  9. hans says:

    >sambal sotong kering sedaptambah2 makan dengan nasi lemakadoixkisahlahmakan jugamana datangnya kadmium tu?ker memang semulajadi dari sotong atau sebab pencemaran laut?

  10. Ummi Hanie says:

    >oyeke..biase mkn eh sambal sotong dlm nasi lemak…kadmium tu kan dtgnye dari pencemaran…

  11. >My feveret jgk nie..Ramai yg suka mkn Sambal Sotong Kering nie nmpk nya tp lepas nie tepaksa lah tglkan feveret nie ye sbb takut memudaratkan kesihatan,kn.. :(

  12. hans says:

    >xperlahsaya tetap makanlagipun bukan selalu makansedap makan dengan nasi lemaktambah telur dgn ikan bilis gorenglengkaplah nasi lemak tu

  13. >Sebut psl Ns Lemak,teringat Nasi Lemak dkt Seri Petaling,KL..Letak lauk Ikn Keli Grg,Sambal Sotong Kering,Ayam Grg,Telur harga x sampai RM5..Mmg murah gilew!p/s: Debab Sis nie dulu..Haha..

  14. Ummi Hanie says:

    >sis ieda,oic…yg dlm nasi lemak tu..sambal sotong kering la yer…hmm..trpakse le tingglkn dulu demi kesihatan kann…debab?xpe..sis tetap chumill :)hans,wohh..nk mkn gak tuhberingat2 dik oikesihatan xbuleh dibeli..huhu

  15. hans says:

    >kak ieda : hilang keaslian nasi lemak kalau macam tu kak ieda oit

  16. hans says:

    >ummi hanie : ubat bleh dibeli..ekekekke

  17. penaberkala says:

    >sotong kering asalnya dari sotong gak kanso, apa status makan sotong?adakah ia bahaya gak?mintak penjelasan klu tau

  18. Ummi Hanie says:

    >hans:menjawab jer dier..pena:makan sotong biase yg hitam atau merah(kembang) tu no problem..yg problem ni sotong kering..

  19. penaberkala says:

    >oo,camtuhselamat,igt takleh mkn dh sotong

  20. hans says:

    >hahahasedap punya pasalxkisahlah

  21. xyncaholic says:

    >aiseh..sedap ni sotong kering..bakar kejap pastu bakar..pergh..kene kurang kan la pas nih..

  22. hans says:

    >bakar kejap pastu bakar?berapa kali nak bakar?sotong kering bakar ker?gua dah confuse

  23. penaberkala says:

    >yg dalam packet plastik 30 sen satu tuh sama gak eh?yg tu lg sedap kot..yg jual dgn basikal tuh nampak kotor sikit..

  24. hans says:

    >yg jual dgn basikal?ada ke?tu bukan satay bebola ikan ke?ish,yg 30 sen tu bau dia masyaallah tapi makan best juga la..itu dikira sotong kering la kan?

  25. penaberkala says:

    >lama dh tak makan benda nihada la hans..ko tak pernah tgk ke tepi2 jlan tuhtp, yg jual ngan basikal tuh tak pernah beli lakonpem habuk penuh melekat kat sotong kering tuh

  26. hans says:

    >entahaku dlu benda2 macam tu suka makan sebab murah n sedaphabuk ker tak tolak tepi tapi skrg xlahsebab pentingkan kesihatan

  27. >Allah!Terlupa lh,dh termakan la hr Ahad lepas!Dlm Ns Lmk..tp ciput aje..xper kut..

  28. hans says:

    >kak ieda : hahaha..habislah kak ieda…sapa suruh makan..ciput2 leh berkembang tu

  29. >Wuiii..Hans!!Jgn lew!Menakut2kn Akak lak..

  30. penaberkala says:

    >haha,sempat lg hans usik sis ieda..cuak dh tuh kak ieda

  31. hans says:

    >kak ieda : haha..relaks..adoi..makan apa skrg semua ada kesan dia…

  32. hans says:

    >pena : haha..itula..orang gurau2 jer dia dah cuak..susah tul..nih sah takut jarum nih

  33. hans says:

    >lepas nih xleh dah usik2 kak ieda ni..kang dia cuak plak…

  34. sha says:

    Allahuakbar! favourite food tu sambal sotong kering.. makan dgn nasi lemak pun best.. aduhaiiiiiiiiii sedih2 … tapi kene lah stop lagipun sha preggie sekarang…..MasyaAllah ..tq 4 de info

  35. joll says:

    saya keluarga nelayan…dah makan sotong kering turun temurun…setakat ni tak ada seorang pun yang kena penyakit seperti yang dikatakan….maaf…jangan salahkan sotong…bukan sotong saja penyebabnya penyakit sebegitu tetapi tabiat pemakanan dan juga amalan hidup sihat juga main peranan termasuk gen keluarga….makan sotong kering tak membahayakan tetapi bahaya makan berlebihan…pagi petang siang malam asyik sotong kering je,,,haaa,…itu memang bahaya…jangan kata sotong,…ayam ke daging ke dan apa-apa pun bahaya jika diamalkan makan begitu….

    jadi…jangan salahkan sotong….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *