7 ‘C’ SEBAB SUAMI BENCI ISTERI

Bismillahirrahmanirrahim …

Untuk semua isteri, bakal isteri dan jugak yg beristeri …

Oleh : Dr. Hj. Fadzilah Kamsah

ARE U READY ???

C1. CABAR

Isteri nie kalau bergaduh dengan suami mulalah kata “Kalau awak berani cubalah cabar suami cari perempuan lain!” .

*Dr Fadzilah kata JGN CABAR SUAMI … nanti suami buat betul-betul isteri juga yg putih mata …

C2. CABUL

Perbuatan & kata2 isteri yang tak sopan (isteri hilang sifat malu) seperti keluarkan kata2 yg tidak baik pada mertua …

C3. CELUPAR

Celupar nie suku-sakat cabul juga. Isteri selalu cakap yg kotor, mungkin kadang2 terlepas cakap …

That’s why Nabi SAWpernah bersabda lebih kurang begini ;

“Kegelinciran lidah adalah lebih dahsyat daripada kegelinciran kaki .”

Sumtimes keeping our mouth shut is better than talking too much !

tak best kan kalo camni ……..

C4. COMOT

Isteri bila nak keluar rumah aje baru nak comel tapi kat rumah comot. Suami pula di opis dok nampak yg comel2 aje … Ade isteri kata – mekap untuk suami, … tapi kat rumah tak mekap pun …

C5. CEMBURU

Suami lemas kalau isteri cemburu berlebih-lebihan … sikit2 dok telefon suami kat opis. Suami baru balik kerja dah kita tanya macam-macam. Suami balik lewat overtime dah syak yg bukan2 …

C6. CEREWET

Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat .

C7. CINCAI

Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah cincai, jaga anak cincai … Dr Fadillah kata suami paling benci bila isteri cincai jaga anak … anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi …

 

 

7C ni lambang keperibadian muslimah yang lemah akhlaknya …
Berpelajaran tinggi belum tentu tinggi akhlaknya.
Tapi kita ni insan yg mudah lupa & lalai … ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sifat suami & keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 7C tu …

Apa yang penting , jadikan hari ini lebih baik dari semalam !

p/s : ini bukan ditujukan untuk sesiapa melainkan utk tarbiyah diri sendiri …

 

6 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *