Penang, Malaysia
+60184027399
ummihanie@gmail.com

50 rangsangan mudah menjadikan anak bijak

Lifestyle. Parenting. Ellsee. Sutra Aromatherapy

50 rangsangan mudah menjadikan anak bijak

Pakar perkembangan bayi percaya bahawa tahun-tahun pertama kehidupan bayi merupakan tempoh utama pembelajaran berlaku. Anda tidak perlu muzik-muzik klasik, pita-pita belajar bahasa atau kad imbas untuk merangsang otak bayi atau kanak-kanak. Alat pembelajaran terbaik baginya ialah ANDA.
Bercakap, menyanyi dan ketawa bersama-sama .

Jenis-jenis interaksi harian begini adalah lebih penting . Namun, kadangkala memang sukar untuk memikirkan cara-cara baru untuk merangsang anak kecil anda (terutama sekali apabila anda tidak tidur malam meredakan tangisannya) . 50 aktiviti menarik (dan berdasarkan sains) yg disyorkan ini pasti membuahkan hasil . :)

1) BERTENTANG MATA.

Ambil peluang ketika mata si kecil terbuka luas dan lihat dalam-dalam anak matanya. Bayi kecil dapat mengenal wajah di awal usia dan wajah anda adalah yang paling penting. Setiap kali dia merenung anda, dia sedang membina memorinya. *sedang berlaku antara saya dan bby Zaid ! soo sweet ! :) *

2) BERCAKAP-CAKAP DENGANNYA.

Walaupun reaksi yang akan anda dapat adalah rupa keliru dan hairan di wajahnya, cuba berhenti sebentar di antara ayat untuk menggalakkan bayi memberi reaksi. Lama-kelamaan,dia akan dapat menangkap ritma perbualan dan mengisi ruang kosong yang anda biarkan senyap tadi.

3) JIKA BOLEH, SUSUKAN DENGAN SUSU BADAN.

Lakukan selama mana yang anda boleh. Tahukah anda bahawa kenyataannya adalah, kanak-kanak bersekolah yang disusukan badan semasa bayi tinggi IQnya. Tambahan pula, dengan menyusu badan anda dapat merapatkan hubungan dengan bayi (bonding) sambil menyanyi, bercakap atau membelai rambutnya. Baca buku atau ayat2 Quran amat digalakkan .

4) JELIRKAN LIDAH.

Kajian menunjukkan bahawa bayi yang baru lahir semuda dua hari dapat meniru pergerakan wajah yang mudah – ia menandakan kaedah penyelesaian masalah di awal usia.

5) HASILKAN BUKU BINATANG.

Sekali lagi anda melawat zoo, ambillah gambar-gambar haiwan kesukaannya untuk dialbumkan. Kemudian, ‘bacalah’ buku itu bersama-sama sambil menamakan haiwan yang dikenali atau membuat bunyi-bunyi binatang dan cerita haiwan.

6) GELETEKLAH BAYI ANDA.

Geletek keseluruhan tubuhnya. Ketawa merupakan langkah pertama dalam perkembangan humour bayi. Permainan seperti ‘cak cekur’ dan ‘labah-labah panjat perigi’ dapat mengajar anak bagaimana hendak menjangka apa yang bakal berlaku.

7) TUNJUKKAN PERBEZAAN.

Pegang dua keping gambar lebih kurang 8-12 inci jaraknya dari muka bayi anda. Gambar-gambar tersebut seharusnya lebih kurang sama tetapi ada sedikit perbezaan (mungkin salah satunya ada pokok dan satu lagi tiada). Bayi yang masih kecil pun boleh melihat kedua-duanya dengan teliti dan mencari perbezaannya. Ini dapat membantu perkembangan dalam pengecaman huruf dam pembacaan apabila dia besar kelak.

8) BERKONGSI PANDANGAN.

Bawalah bayi anda berjalan-jalan dalam pendukung bayi yang boleh diikat ke badan anda dan beritahu semua perkara yang anda nampak kepadanya. “Tengok anak kucing tu” atau “Besarkan pokok ni!” atau ” Dengar tak bunyi bomba tu?” – untuk membekalkan bayi anda dengan sebanyak mungkin perbendaharaan kata.

9) NYANYIKAN LAGU UNTUKNYA.

Belajarlah sebanyak mungkin lagu yang anda boleh atau rekalah lagu anda sendiri (“mari kita tukar lampin, tukar lampin, tukar lampin….”) . Ada kajian yang mencadangkan bahawa mempelajari ritma muzik, ada kaitan dengan pembelajaran matematik.

10) GUNAKAN MASA MENUKAR LAMPIN SEPENUHNYA.

Gunakan waktu menukar lampin untuk mengajar bahagian-bahagian badan atau pakaian. Ceritakan sambil menukar lampin untuk mengajar bayi menjangka rutin.

11) SENTUH DAN RASA.

Simpan sekotak helaian kain dengan tekstur yang berbeza-beza; sutera, kain tuala, kain kapas dan linen. Perlahan-lahan sapukan kain-kain tersebut pada pipi, kaki dan perut bayi sambil bercerita bagaimana rasanya.

12) PERGI MEMBELI-BELAH.

Bila anda perlukan rehat daripada menari dan menyanyi, lawatlah pasaraya . Wajah-wajah, bunyi-bunyian dan warna-warna yang ada di sana menghiburkan bayi.

13) BERI KATA KUNCI.

Jika anda berkata “Mak nak buka lampu ni,” sebelum menekan suis, anda sedang mengajar sebab dan akibat.
14) BERI KEJUTAN.
Kadangkala, gembirakan bayi dengan meniup muka, tangan atau perutnya perlahan-lahan. Cuba tiup sambil membuat corak dan lihat reaksinya.
15) SEDIAKAN BANYAK TISU.
Jika bayi anda suka main tisu, biarkan sahaja. Dengan hanya beberapa sen, anda mendapat alat mainan deria yang boleh direnyuk dan digosok. Sorokkan mainan kecil di bawah tisu dan biarkan dia mencari.

Bersambung di bhgn 2…..

 

18 Responses

  1. yan says:

    >akak paling ske geletek qis.. mengekek2 dia gelak..

  2. Ummi Hanie says:

    >erm kak Yan..dah betul le tuu..sy tgh mengagah2 dgn newborn bby Zaid .. sgt syiok !

  3. hanin says:

    >Heee..best baca..dan lagi best bile we are on the right track..setakat ni saya suke buat semua aktiviti dgn Syahmi.. baru 4 blan tp dah pandai man remote astro..die paling suke tgk pokok2 kayu gerak kene tiup angin, hujan turun..leka die

  4. Ummi Hanie says:

    >Hanin , nice to share gud things rite ?Pengalaman bersama cahaya mata adalah sgt tak ternilai . Have fun with our kids !

  5. hans says:

    >nyanyikan lagu untuknya?hahahabetul2anak buah bab2 nyanyi cukup pandaitapi bila suruh mengeja rumiingat Alif Ba dengan Ta jerhaha

  6. Ummi Hanie says:

    >hans,bebudak mmg cenggitu..kalo dr awal diajor insyaAllah mudah dia nk ingat..kalo ajar nyanyi,nyanyilah depa..kalo ajaor ngaji,ngajilah depa..ibubapa pencoraknye :)

  7. hans says:

    >hahahahingat lagi akak gua katakalau menyanyi tu cukup pandaiaku mengajaq mengaji susah plak nak ingathaha

  8. zai kulim says:

    >info yg menarik sis..

  9. hans says:

    >betul tu zaisaya sokong kamu

  10. uMMiIRa says:

    >mmg tips yg berguna..ummi pun guna 3/4 drp tips utk anak2 ummi..alhamdulillah…nampaknye berhasil…

  11. hans says:

    >ummilra : owh,bagus la cam tu…insyaallah..anak2 umi soleh dan solehah

  12. >Ank yg soleh & solehah idaman para Ibu Bapa..Segala amalan & kebaikan ank soleh tu lh penyelamat ibu bapa di akhirat nnt..

  13. hans says:

    >kak ieda : betul2..lagi satu doa anak2 soleh

  14. blog amir says:

    Geletek? huhu. menangis budak nanti. Hihi.

  15. myfirdz says:

    memang semua di atas sy buat utk ank sy… Suka tgk perkembangannya… Alhamdulillah…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *