Penang, Malaysia
+60184027399
ummihanie@gmail.com

16 TIP USAHAWAN KAUM CINA

Lifestyle. Parenting. Ellsee. Sutra Aromatherapy

16 TIP USAHAWAN KAUM CINA

 

Seperti yg kita sedia maklum,kaum Cina merupakan ahli perniagaan yg berjaya dan sering dijadikan contoh.Tak salah untuk kita mengambil iktibar yg baik drpd mana2 kaum pun selagi ia tidak bertentangan dgn pegangan Islam.Anda sebagai usahawan yg baru meningkat naik juga boleh mencontohi golongan peniaga berjaya ini.

 

  1. Berniaga mestilah RAJIN , jika tidak … ia tak menjadi .
  2. Belanja mesti JIMAT , jika tidak … putus modal .
  3. SAMBUT pelanggan dgn SENYUMAN , jika tidak…pelanggan lari .
  4. MASA sentiasa TERBUKA , jika tidak … hilang peluang .
  5. HARGA perlu BERPATUTAN , jika tidak … timbul pergaduhan .
  6. Memberi Hutang perlu KENAL orangnya , jika tidak … hilang modal .
  7. Akaun perlu DISEMAK SENDIRI , jika tidak … tak tahu kekuatan modal .
  8. Beri tawaran perlu JELAS dan TERANG , jika tidak … tak teratur .
  9. Barangan perlu DIKEMAS , jika tidak … ibarat sampah-sarap .
  10. Beri arahan pekerja IKUT Peraturan , jiks tidak … akan makan diri .
  11. Barangan mesti DISEMAK SENDIRI , jika tidak … rendah nilai dan mutunya .
  12. Tempoh waktu tidak boleh LEWAT , jika tidak … hilang kepercayaan .
  13. Harta peribadi dan syarikat perlu JELAS , jika tidak … timbul penyelewengan .
  14. Keluar masuk tunai perlu TELITI , jika tidak … bertindih kesilapan .
  15. Hadapi masalah perlu SELESAIKAN dgn baik , jika tidak … mudarat diri .
  16. Niat mesti KUKUH dan JELAS .

 

Jom jadi USAHAWAN ! ;)

 

Incoming search terms:

 

18 Responses

  1. hans says:

    >betul2sokong no3 tu..kalau kebanyakan melayu..awal2 jer senyum..pastu kalau tak beri tarik muka gila2 masam punya

  2. >Payah nk cari kaum Melayu yg betul2m'praktikkan semua hal di atas..Sbb tu lh kalo bukak kedai pun x lamemane..Sekejap aje dh bungkus..Ade plk share partner yg x bolehdi harap dlm meniaga nie..habis lhgulung tikar..Kalo org Cine niebukan nk kate rasanya semua org puntau kn yg derang nie saling bantu-membantu& berkerjasama memajukan kaum mereka..Bukan mcm bangsa kite..Adohaiii..p/s: Bukan nk mengate tp tu semuahakikat,kn..

  3. hans says:

    >kak ieda : melayu kan selalu dengki..tetapi ada juga chinese yg busuk hati dkt orang melayu…ikut keadaan..den bukan nak racist tetapi kenyataan memang ada chinese macam tu..tapi melayu pun selalunya hangat2 tahi ayam

  4. Ummi Hanie says:

    >hans : senyum xikhlas kotieda : betul sis,payah nk cari bangsa melayu yg betul2 brjaya dlm biz..xbrsungguh2 mcm bangsa2 lain..ntahla nape

  5. penaberkala says:

    >bukan senang nk jadi senangbukan susah nak susah

  6. >Entah lah knp ekk?Agaknye kita x diajar sedari kecik kut meniaga..Kalo org Cina nie tgk labangsa deme ramai yg berniaga..Ank2 deme tu pun deme ajar beniage..Bile da beso ambil alih perniagaanwarisan turun temurun deme..Derang punya motivasi pun tinggi..Knp kaum Melayu je yg kurang bermotivasiekk?Ank2 Melayu cube la belajar meniage ke,belajar rajin2 kt sekulah ke..Nietdk,suke je nk buat perkara2 yg xder pekdah..Pelik la tgk remaja melayu kita skrg nie kn..

  7. penaberkala says:

    >sis ieda: bukan semua remaja melayu macam tuh..ada gak remaja melayu yg berkualiti..sy ada jumpa remaja melayu yg sudah menjadi ahli pemikir, daya kepimpinan yg cukup tinggi serta berkerjaya walaupun masih dlm belajar..mungkin, kelompok ini agak kecil..dat's why, kita nampak remaja melayu adalah teruk dan lemah.semoga bangsa melayu tidak terus layu, semoga kita akn bangkit

  8. >Ops!Sori..sori..bukan semua remaja Melayu mcm tu tp segelintir..Segelintir yg bukan sedikit tp bnyk jgk tu,Pena..InsyaAllah..semoga Melayu x hilang di dunia..

  9. penaberkala says:

    >sis ieda:betul tuh,moga kita dapat ubah segelintir yg bnyk tuh kepada sedikit suatu hari nnt..semoga melayu tak hilang di dunia..ubah sebelum parah!

  10. hans says:

    >kak ieda : haha..senyum xikhlas tu

  11. hans says:

    >pena berkala : yeah..tepat sekali ayat2 tu

  12. hans says:

    >kak ieda : xjuga..ada yg budaya meniaga baik dari orang cina dan ada yg tak..kadang2 melayu dah meniaga elok dah tapi dah cina2 semua busuk hati…tapi xsemua macam tu…ada juga yg baik

  13. hans says:

    >kak ieda : anak2 melayu semua merempit jer..haha

  14. hans says:

    >pena berkala : ar ar..betul juga tu…melayu kan majoriti…so kalau yg teruk tu selalu ditonjolkan..jadi kita jadi macam streotype fikir semua budak melayu teruk…

  15. hans says:

    >kak ieda : melayu memang xakan hilang didunia cuma kualiti melayu tu akan sentiasa wujud ke atau tak

  16. hans says:

    >pena : cegah sebelum rawat

  17. mohamadazhan says:

    salam, perkongsian menarik ni…berniaga perlu disiplin…apa jua perkara perlu disiplin =)
    mohamadazhan ada entri terbaru… jom baca Sejarah Bola Sepak Malaysia | Mengimbau Kembali Kegemilangan (Gambar Menarik)My Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *